تبلیغات
صدای خدا

صدای خدا
اللهم عجل لولیک الفرج

بسم الله الرحمن الرحیم

حدیث

امام حسن مجتبی (ع) در توصیف و شرح حال قرآن مجید فرمود:

«در این قرآن است چراغ های درخشنده هدایت و شفای دلها و قلب ها، پس باید دلها را با فروغ تابناكش روشن ساخت و با گوش فرا دادن به فرامینش قلب را، كه مركز فرماندهی بدن است، در اختیارش گذاشت؛ زیر بوسیله اندیشیدن، قلب زندگی روشن خود را می یابد، همان طوری كه رهروان در پرتو نور از تاریكیها گذر می كنند و می رهند.»

منبع: 40 حدیث از امام حسن مجتبی (ع)

 

حجاب؛ ارزش یا روش / عفت و شهوت

مرحوم شیخ عباس قمی در سفینة البحار آورده است:

«در روایات، عفاف، بیشتر به معنی خویشتن داری نسبت به شكم و شهوت به كار می رود و بازداشتن این دو از فزون خواهی حرام.»

 

حضرت علی (ع) می فرمایند:

«عفاف زهدورزی و خویشتن داری است» و «خویشتن داری شهوت را ناتوان می سازد.»

رابطه «عفت» با «شهوت»: در روایات و آیات، میان «شهوت پرستی» و «عفت»، تقابل جدی برقرار شده و به دینداران آموزش داده می شود كه شهوت پرستان، عفیف نیستند ولی به نظر می رسد كه معمولاً تنها بخشی از گستره معنایی شهوت پرستی، موردنظر برخی دینداران واقع شده است.

 

معنای لغوی «شهوت»: راغب در مفردات می نویسد:

«اصل شهوت كه كشش و اشتیاق نفس است به آنچه اراده كند، در دنیا بر دو گونه است: حقیقی و حقوقی؛ اشتیاق حقیقی آن است كه بدن بدون تأمین آن آسیب می بیند؛ همانند اشتیاق به غذا هنگام گرسنگی؛ و اشتیاق به كاذب آن است كه بدن بدون آن آسیب نمی بیند.»

 

طریحی در مجمع البحرین می آورد:

«شهوات جمع شهوت، به معنی اشتیاق نفس به چیزی است.»

 

دهخدا در لغت نامه می نویسد:

«شهوت: آرزو و میل و رغبت و اشتیاق و شوق نفس و حصول لذت و منفعت»

و فرید وجدی در دائیرة المعارف تعریف می كند:

«شهوت حركت نفس است در جستجوی آنچه موافق و سازگار است»

این معنی، جنبه عملی «شهوت» را نیز در بر دارد و در نتیجه، شهوت معنایی عام دارد.

 

در اصطلاح قرآن نیز شهوت به معنی عام به كار می رود:

«عشق به خواستنی ها از جمله زنان و فرزندان و مال هنگفت اعم از زر و سیم و اسبان نشاندار و چارپایان و كشتزاران، در چشم مردم آراسته است: اینها بهره زندگانی دنیاست.»

معنای اصطلاحی شهوت: غالباً به خواهش یا اشتیاق جنسی انسان، شهوت گفته می شود و شهوترانی را در بخش كوچكی از گستره امیال نفس به كار می برند؛ حال آنكه در تحلیل قرآن و روایات، «شهوت به معنی عام» در برابر «عفت به معنی عما» قرار دارد. خواهش نفس و تلاش برای برآوردن آن میل، در برابر خویشتن داری در طاعت خواهشهای نفسانی است. انسان شهوت پرست از كردار و گفتارش پیداست. از كوزه، همان بورن تراود كه در اوست. انسان عفیف و با اصالت نیز از سخن و كنش او هویدا است. عفاف، تنها پاكدامنی جنسی نیست.

شهید مطهری در «تعلیم و تربیت اسلام» می گویند:

«عفاف یعنی آن حال نفسانی؛ یعنی رام بودن قوه شهوانی تحت حكومت عقل و ایمان. عفاف و پاكدامنی یعنی تحت تأثیر قوه شهوانی نبودن، شره نداشتن. یعنی جزو آن افرادی كه تا در مقابل یك شهوتی قرار می گیرند بی اختیار می شوند و محكوم این غریزه خود هستند، نبودن. این معنی عفاف است.»

برای سلامتی و ظهور آقا امام زمان (عج) صلوات بر محمد و آل محمد  و شهدا را یاد كنید حتی با ذكر یك صلوات.

منبع: كتاب الكترونیك حجاب؛ ارزش یا روش




طبقه بندی: زن در اسلام،
برچسب ها: حجاب ارزش یا روش / عفت و شهوت، عفت و شهوت، تقابل بین عفت و شهوت، خداشناسی، خشنودی خداوند، شناخت قرآن مجید، امام حسن مجتبی (ع)، حضرت علی (ع)، شهید مطهری،
[ جمعه 23 فروردین 1392 ] [ 12:46 ق.ظ ] [ حامد ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیك الفرج
نیت كردی، توبه كردی، اشك ریختی، غسل كردی، احرام بستی، قربانی كردی... حُجَت تمام و حُجَت تمام، اما... هنوز لب تشنه ای؛ هاجر وار صفا و مروه را نه هفت بار، هزار بار هروله می روی. نه به دنبال آب، تشنه قطره ای آب زلال معرفت و نوری.
خدایا! چند بار باید دل را صفا داد و چند بار باید مروه خشك و تهی دنیا را جستجو كرد؟
خدایا! چشمه زمزم ما كی می جوشد؟
یا صاحب الزمان، ای زلال معرف خداوندی تشنه ایم. سیرآبمان كن.
آقا تو را قسم به شهیدان ظهور كن
یا صاحب الزمان
العجل العجل العجل
اللهم عجل لولیك الفرج
نویسندگان
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
برای حمایت ازما اینجا کلیک کنید :
با تشکر از حمایت شما